וַיְצַו אֹתָם לֵאמֹר כֹּה תֹאמְרוּן לַאדֹנִי לְעֵשָׂו כֹּה אָמַר עַבְדְּךָ יַעֲקֹב עִם לָבָן גַּרְתִּי וָאֵחַר עַד עָתָּה:
האם כך ראוי שיעקב יקרא לאחיו "אדוני"?
אומר המדרש בבראשית רבה:
"כה תאמרון לאדוני לעשו"
רבינו אמר לרבי אפס: כתוב איגרת אחת משמי לאדוננו המלך אנטונינוס.
עמד וכתב: "מיהודה הנשיא לאדוננו המלך אנטונינוס".
נטלה וקרעה.
אמר לו: כתוב "מעבדך יהודה לאדוננו המלך אנטונינוס".
אמר לו: רבי, מפני מה אתה מבזה על כבודך?
אמר לו: מה אני טוב מזקני? לא כך אמר [יעקב]: כה תאמרו לאדוני לעשו: כה אמר עבדך יעקב"
לרבי יהודה הנשיא היה מעמד רשמי כלפי השלטון הרומאי (תואר פטריארך) ויש כאן ויתור אמיתי על תואר. למה? שואל ר' אפס. תשובת רבי: ככה עשה גם יעקב אבינו.
לעומת הדרך הזו, מצאנו במדרש גם התייחסות הפוכה:
באותה שעה שקרא יעקב לעשו אדוני, אמר לו הקב"ה: אתה השפלת עצמך וקראת לעשו אדוני ח' פעמים, חייך שאני מעמיד מבניו ח' מלכים קודם לבניך"
ההתייחסות לגוי השליט אינה פשוטה אם כן, והדילמה בין החנופה לשמירה על הכבוד העצמי אכן קשה.