הנסתרֹת לה' א-להינו והניגלֹות לנו ולבנינו עד עולם לעשות את כל דברי התורה הזאת.
רש"י מפרש שהקב"ה מעניש את הרבים על חטאיו הגלויים של היחיד, ולא על חטאיו הנסתרים:
"הנסתרות לה' א-להינו - ואם תאמרו: מה בידינו לעשות?! אתה מעניש את הרבים על הרהורי היחיד... והלא אין אדם יודע טמונותיו של חברו!
אין אני מעניש אתכם על הנסתרות, שהן לה' א-להינו, והוא יפרע מאותו יחיד; אבל הנגלות - לנו ולבנינו לבער הרע מקרבנו, ואם לא נעשה דין בהם יענשו את הרבים."
בנושא זה - ענישת הרבים על חטאי היחיד - חל שינוי עם הכניסה לארץ. מה גרם לשינוי הזה עם מעבר הירדן?
המהר"ל מסביר כי עצם הכניסה לארץ שינה את עם ישראל שינוי מטפיזי: בארץ ישראל הפך העם ליחידה אורגנית אחת, ומעתה חשוב כל יחיד ממנו כאבר בגוף אחד.
דברים אלו מקבלים משמעות עצומה בתקופתנו. זכה דורנו לראות בשוב ה' את שבות עמו, בליכודה המחודש של כנסת ישראל בארצה ובשובה להוויה של ישות אורגנית אחת. בעקבות כל אלה, שבו ממילא גם הערבות והאחריות ההדדית.
מי ייתן, וגם בתקופה קשה ומאתגרת זו, שנחוש כולנו חלק מישות אחת – עם ישראל במדינת ישראל.
שנה טובה!